Verktyg för digitalt arbete

Verktyg som hjälper dig i ditt distansarbete

Controllergruppen genomsyras av digitalisering och mycket av vårt arbete görs eller går att utföra på distans. Idag finns det givetvis mängder av verktyg och program för att förenkla distansarbete. Här kommer några av våra tips!

 

  • En klassiker är givetvis Skype, en programvara som det bland annat går att ringa kostnadsfritt till andra Skype-konton med. Dessutom kan man ringa kontakter som inte använder Skype (till deras mobiler/fasta enheter) med ett så kallat Skype-out-nummer för låga kostnader.
  • Ett ytterligare tips i samma anda som Skype är appear.in som används för videosamtal – och här behöver man inte ens ladda ner något program! Med gratisversionen kan upp till 8 personer medverka samtidigt.
  • Microsoft Teams är ett verktyg i Office 365 som fungerar som ett nav för digitalt samarbete – alltså perfekt för ett jobbteam som arbetar på olika fysiska platser. Här kan man skapa/gå med i teams för att på ett enkelt sätt gå med i digitala videomöten, dela filer eller konversera via chat. Givetvis kan man också ringa och organisera kalendrar.
  • Evernote används som digital anteckningsbok och kan synkroniseras mellan olika enheter. Det är ett bra verktyg för att samla tankar i form av texter, ljud och bilder och som sedan på ett lätt sätt går att hitta i programmet. Det går också enkelt att dela med sig av en anteckningsbok eller enskilda anteckningar med andra personer.
  • En del av Evernote är Skitch som är ett perfekt dataprogram om man vill förklara något med en bild. Här kan man exempelvis ta en screenshoot och visualisera med pilar och annan grafik. Bra för att göra grafiska guider!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *