Socialamedieanvändande, Controllergruppen

Skatt & Företagande – Förändringar i redovisningsbranschen och momsreform

 

Sommaren har gått över till höst och vi ser fram mot en fullspäckad och rolig säsong med nya utmaningar och spännande nyheter! Som vanligt händer det alltid saker inom områdena skatt, digitalisering och företagande och nedan har vi samlat några av de många intressanta nyheter som nått oss.

 

Sociala medier

En uppdaterad studie över det globala internet- och sociala medieanvändandet visar att de båda gör en tydlig ökning. Detsamma gäller mobilanvändandet både när det kommer till fler mobiler och ökande av dess nättrafik. Läs Staunstrups sammanfattning om rapporten, eller läs den ursprungliga av Simon Kemp.


Tullrevision

Om du har ett företag som regelbundet importerar/exporterar varor är sannolikheten för att råka ut för en tullrevision knappast obefintlig. Det sker allt fler tullrevisioner och de företag med störst risk för att drabbas är dom som inte har en egen tullkompetens och helt förlitar sig på ombud. I och med den skärpta tullagstiftningen skriver Företgarbloggen om hur man som företag kan förbereda sig inför just en sådan granskning.


Förslag till momsreform

EU-kommissionens förslag till momsreform för gemenskapsinterna varuförsäljningar mellan företag  (EU-handel) innebär att det inte längre är köparen som ska redovisa momsen, utan att detta istället ligger på säljaren. På bloggen Tax Matters kan du läsa mer om den föreslagna reformen och vad detta skulle innebära.

 

Förändringarna i redovisningsbranschen

Vi, och många andra, menar att bokförings- och redovisningsbranschen står under stora förändringar där det är viktigt att anpassa sitt tänk och företag till ny teknik och arbeta för en digitala transformation. De fysiska träffarna blir mindre viktiga, medan kommunikationsförmågan istället får större betydelse. Mer om detta diskuteras i Tidningen Konsulten!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *