Molnlagring, Controllergruppen

Molnlagring – Digitala lagringstjänster

Många företag har börjat utnyttja ”molnet” och digitala lagringstjänster i sitt arbete. Att använda molntjänster (som det också kallas) innebär att man sparar information på externa servrar anslutna till internet, vilket kort och gott gör att man kan få tillgång till sina filer var man än befinner sig. Det enda som krävs är tillgång till en uppkopplad dator, mobil eller surfplatta.

Fördelarna är många. Förutom tillgänglighetsaspekten, slipper man själv säkerhetskopiera och uppdatera sin data. Det sker istället automatiskt, vilket sparar både tid och minskar risken för misstag. Ut i fall något skulle hända den primära enheten (så som en datorkrasch) finns det en automatisk backup. Molnlagringstjänster förenklar också samarbeten. Istället för att om och om igen skicka mail, delas originalfilerna direkt. Fördelarna är uppenbara och leder bland annat till ökad effektivitet och tillgänglighet, sparad tid och minskade kostnader.

Sedan finns det som med allt en baksida. Exempelvis leder användandet av externa tjänster till att risken för störningar uppstår. Detta kan göra att man inte kan komma åt sin information under en period, men brukar relativt snabbt kunna åtgärdas.

Det finns en mängd olika aktörer när det kommer till molntjänster. Många erbjuder en mindre gratismängd utrymme, medan mer utrymme kostar. Var därför noga med att jämföra och se vad som passar just dig! Exempel på aktörer inom tjänsten är Dropbox, Onedrive, Google Drive och iCloud Drive. Längst ner i inlägget skriver vi en kort summering gällande deras priser.

Dessa alternativ passar utmärkt för privat bruk – tänk exempelvis på minnesvärda semesterbilder eller alla fysiska dokument som tar plats. Vid frågor eller vid behov av en mer professionell plats för molnlagring, kontakta gärna oss på info@controllergruppen.se så berättar vi mer.

 

Stora molntjänster och dess priser:

Dropbox – Ett baskonto hos dropbox är gratis där 2 GB i lagringsutrymme ingår. Därutöver kan man köpa Dopbox Business och Dropbox Pro, där Pro kostar 9,99 €/mån.

One Drive – One Drive är tätt integrerat med Microsoft och är kostnadsfritt upp till 5 GB. 50 GB kostar 21,99 kr/mån, och större abonnemang på 1 TB kostar 62,99 kr/mån eller mer.

Google Drive – När man börjar använda Google Drive får man 15 GB lagring utan kostnad. Sedan finns det flertaket olika storlekar på lagringsutrymmen att välja mellan – från 100 GB (1,99 USD/mån) till 30 TB (299,99 USD/mån).

iCloud Drive – Passar bra för den som även använder Apples övriga produkter. Tjänsten är kostnadsfri upp till 5 GB, därefter finns det fyra storleksförslag – 50 GB (9 kr/mån) till 2 TB (179 kr/mån).